Historia łódzkiego tramwaju

Herbrand - pierwszy wagon tramwajowy w Łodzi, jeździł do końca lat 50.

Historia łódzkiego tramwaju elektrycznego rozpoczęła się 13 lutego 1897r. kiedy to grupa przemysłowców podpisała umowę z Łódzkim Magistratem, w wyniku której powstało przedsiębiorstwo komunikacyjne pod nazwą "Konsorcjum Kolei Elektrycznej Łódzkiej". 23 grudnia 1898r. nastąpiło uroczyste otwarcie dwóch linii tramwajowych. Na ulice Łodzi wyruszył pierwszy tramwaj z zajezdni przy ul. Tramwajowej i ulicami Dzielną (obecnie Narutowicza), Piotrkowską przez Nowy Rynek (Plac Wolności), Średnią dojeżdżał do Parku Kultury i Wypoczynku "Helenów".

Łączna długość trasy wynosiła 2,8 km. Trasa powrotna wiodła przez Nowy Rynek, ul. Piotrkowską do zajazdu "Paradyż". Łączna długość trasy wynosiła 3 km. Wagony produkowane były w firmie Herbrand. W roku 1900 sieć tramwajowa na obszarze Łodzi miała już długość 24,73 km. z dziewięcioma liniami tramwajowymi i w dalszym ciągu się rozbudowywała. 17 i 19 stycznia 1901r uruchomiono elektryczne tramwaje podmiejskie z Łodzi do Pabianic i do Zgierza tzw. kolejki dojazdowe. W latach 1904-1905 wybudowano nowe odcinki tras na następujących ulicach: Zarzewskiej (Przybyszewskiego) do Rynku Geyera (Pl. Reymonta), Widzewskiej (Kilińskiego), Długiej (Gdańskiej), Pańskiej (Żeromskiego) i Radwanskiej (Świerczewskiego od Żeromskiego do Piotrkowskiej).

Lippon II - jeździł po łódzkich torach od I wojny światowej do lat 70. Produkcja polska.

W przeddzień wybuchu pierwszej wojny światowej było w Łodzi dwanaście linii tramwajowych. Rok 1927 - to następny etap rozwoju sieci. Powstają nowe, poważne odcinki tras na ulicach Kilińskiego od Głównej do Przejazdu; Przejazd - od Piotrkowskiej do Przędzalnianej; na ul. Zielonej - do Pl. Hallera (Pl. 9 Maja) oraz drugie tory na ul. Rzgowskiej i innych ulicach. Rok 1928 - to rok nowych wielkich inwestycji torowych. Poza oddaniem do użytku nowej zajezdni tramwajowej przy ul. Dąbrowskiego powstaje około 22 km. nowych torów tramwajowych.

W 1929 r. było siedemnaście linii o długości 46 km, przewożących średnio dziennie 238 tys. pasażerów. W 1933 r. tramwaje miejskie dysponowały 47 km sieci i 14 liniami. W tymże roku powstaje nieduży odcinek nowych torów na ul. Kilińskiego od ul. Przejazd do ul. Narutowicza, z odgałęzieniem na ul. Składową od ul. Kilińskiego do ul. Skwerowej (POW). Dopiero w latach 1945- 46 linie tramwajowe miejskie wydłużono, zgodnie z interesami Łodzian, do przedmieścia: Zdrowie, Ruda Pabianicka, Żabie-niec i Julianów.

Wagon typu N ze Stoczni Gdańskiej pojawił się na łódzkich torach po II wojnie światowej.
Wagon przegubowy typ 102NaW jeździ w Łodzi od 1972r.

Po drugiej wojnie światowej nastąpił dalszy rozwój łódzkiej komunikacji miejskiej. Powstały nowe trasy: na Stoki, Nowe Złoto, Karolew, na Łagiewnickiej, Warszawskiej i Wojska Polskiego. W 1951 r. pojawiły się tramwaje na całej długości Al. T. Kościuszki i Zachodniej, odciążając bardzo zatłoczoną Piotrkowską, co pozwoliło nawet na likwidację tramwajów na odcinku od Pl. Wolności do F. Żwirki.

Najnowocześniejszy tramwaj jeżdżący po łódzkich drogach to oczywiście Cityrunner kanadyjskiej firmy Bombardier. Do Łodzi trafił z wiedeńskiej fabryki tej firmy. Był on transportowany po wytyczonej wcześniej trasie na lawecie samochodowej. Ze względu na gabaryty wozu, przejazd odbywał się wyłącznie nocą i to w dodatku pod eskortą pilota. Po przybyciu pojazd ustawiono na terenie MPK przy ul. Tramwajowej. Tu będzie też miał miejsce montaż kolejnych wagonów tej serii z dostarczonych przez producenta podzespołów.

Wagon silnikowy 805Na. Na łódzkich torach od 1979r.
Cityrunner - najnowocześniejszy tramwaj jeżdżący po polskich torach, pojawił się w Łodzi na początku tego roku

Pierwszy egzemplarz Cityrunnera otrzymał nr 1201 i od marca tego roku obsługuje linię nr 10 relacji Retkinia - Widzew. Jest to jak na razie jedyna linia w Łodzi, na której możemy podziwiać "Miejskiego Biegacza". Docelowo ma ich być 15. Na innych trasach trzeba jeszcze wyremontować torowiska oraz zmodernizować przystanki i pętle. W tym roku mija 104 lata, od kiedy na łódzkie trasy wyruszył pierwszy tramwaj elektryczny.

Wraz z rozbudową trakcji tramwajowej przez cały czas ulega rozwojowi i modernizacji tabor tramwajowy. Wagony są coraz bardziej nowoczesne. Znacznie poprawił się komfort jazdy. A najważniejsze skrócił się czas przejazdu pomiędzy kolejnymi przystankami. Dzięki temu możemy się łatwo i szybko przemieszczać w różne rejony naszego miasta.


Wszystkim życzymy przyjemnych podróży.

Opracowano na podstawie strony intrnetowej łódzkiego MPK,
rysunki do pracy wykonał Juliusz Zieliński z klasy VIa - rok szkolny 2001/2002.