II Festiwal Sztuki Małego Dziecka - Drzewo - rok szkolny 2001/2002

Cykl warsztatów przeprowadzonych przez nauczycieli naszej placówki w ramach II Festiwalu Sztuki Małego Dziecka - Drzewo miał charakter otwarty: mogli je obserwować nauczyciele z placówek, które nie wzięły udziału w zajęciach. W czasie festiwalu odwiedziło nas ponad 100 dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym wraz ze swoimi nauczycielami. W zajęciach uczestniczyli również studenci Uniwersytetu Łódzkiego.
Strona organizatora>>>

 

Historia pewnego listka
6 marca 2002 - PM 211 w Łodzi
Katarzyna Walkowska i Bożena Salska

"Poleciały w świat nasiona, na skrzydełkach na łódeczkach i na spadochronach". (Helena Bechler) 

Przymknijcie oczy na chwilę i przypomnijcie sobie nasionko. Spróbujcie własnym ciałem przedstawić to nasionko. Ojej jesteśmy jednymi z nich. Gdzie my jesteśmy? Jak tu ciemno? Jest nam cieplutko i wilgotnie. Czujemy jak grzeje słonko... ależ co się dzieje? Stajemy się coraz grubsi, pęczniejemy, rozpychamy się, pękamy. Wyrastają nam jakieś śmieszne ogonki - to korzenie. Jest i łodyga. Hurrra! Rośniemy! Jesteśmy coraz więksi. Już nie jesteśmy nasionkami. Widzę słonko - wyrosłem ponad ziemię. Jestem chyba małym... drzewkiem.
Dzieci w opowieści ruchowej zostały zaczarowane w nasionka. Przedstawiały co się z nimi działo, jak się zmieniały... aż stały się drzewkiem. Przez słowo, mimikę, ruch wyrażały swoje marzenia i prośby do człowieka. W trakcie tańca poleciały....
Wykorzystując różne techniki plastyczne na kolorowym liściu ukazywały "Historię swojego listka".
Efektem działań było stworzenie drzewa pełnego niesamowitych historii listków.
Celem warsztatu było twórcze wyrażenie myśli w formie słownej i plastycznej, przełamanie oporów i zahamowań oraz uwrażliwienie na piękno otaczającej przyrody.

Ja - drzewo
14 marca 2002 - PM 98 w Łodzi
Mariola Sochacka, Iwona Cupriak, Małgorzata Wołoszyn

Celem warsztatów było rozwijanie aktywności twórczej poprzez działania plastyczne oraz rozwijanie twórczego myślenia poprzez zastosowanie następujących technik: listy atrybutów, analogii personalnej, burzy mózgów.
W zajęciach uczestniczyły dzieci w wieku przedszkolnym. Po zajęciach wprowadzających do tematu wykonały pracę plastyczną pt.:"Przedstaw siebie jako drzewo". Praca ta była wyrazem zainteresowań dzieci, ich pragnień, marzeń, cech charakteru. Do jej wykonania użyły różnorodnych materiałów: farb, kredek, plasteliny, tkaniny, bibuły, wełny itp.

"Jestem jak drzewo"- warsztat polonistyczny 19 marca 2002 - uczniowie klas III SP 120 w Łodzi Małgorzata Kostecka i Marzanna Topolska

Uczestnicy warsztatów w niekonwencjonalny sposób redagowali opowiadania, z zachowaniem jego trzyczęściowej budowy. Praca samodzielna poprzedzona była analizą dotychczasowych wiadomości o drzewach. Uświadomiono uczniom istniejący związek cech ludzkiego charakteru z umownie przypisywanymi cechami drzew.
Spotkanie miało na celu pobudzenie aktywności twórczej dzieci poprzez ich wyobraźnię, uświadomienie piękna i ochrony lasów a także kształtowanie świadomego postrzegania siebie i własnego otoczenia.  

Kto mieszka w drzewie?
25 marca 2002 - PM 55 w Łodzi
Beata Fabicka

Celem zajęć było uświadomienie dzieciom jak wiele stworzeń zamieszkuje drzewo.
Po odśpiewaniu piosenki dzieci swobodnie wypowiadały się na temat drzewa znajdującego się w klasie. Próbowały znaleźć sposoby na obudzenie go z zimowego snu (pukały w pień, klaskały w dłonie, tupały nogami itp.) Wymyśliły, że w drzewie może ktoś zamieszkać. Na kartonach rysowały zwierzęta leśne, a także fantastyczne zwierzęta i postacie (elfy, krasnoludki), które mogą mieszkać w drzewie. Następnie oklejały pracami pień drzewa.
Na gałęziach odpoczywały ptaki, papierowa gąsienica i motyle. Dzieci dorobiły kwiaty z bibuły i liście z papieru, które zawiesiły na gałęziach. Drzewo "ożyło" i zupełnie zmieniło swój wygląd.

Drzewko szczęścia
11 kwietnia 2002 - Szkoła Muzyczna ul. Sosnowa, klasa I
Klaudia Oberg

...tak jak drzewko tak i Ty pieszczony promieniami słońca, zatańczysz radośnie, a gdy obmyje Cię ulewny deszcz, beztrosko sobie zagwiżdżesz. Wówczas zrozumiesz głęboką prawdę..., że jesteś stworzony dla szczęścia...

Spotkaliśmy się w zwykły szary dzień i tak po prostu rozmawialiśmy o szczęściu.
Wraz z tańcem i śpiewem ogarnął nas ciepły i radosny nastrój. Razem odkrywaliśmy różne symbole szczęścia, gestem wyrażaliśmy siłę tego uczucia, aż w końcu wykonaliśmy drzewko naszego szczęścia. Stworzyliśmy je z miedzianych drutów ozdabiając gałązki kolorowymi koniczynkami, podkówkami i słonikami. Każdy pozostawił po sobie ślad. Dla jednych szczęściem była mama, dla innych nowa zabawka, oddany przyjaciel...

Moje życie drzewa
15 i 18 kwietnia 2002 - uczniowie kl.III SP 36
Anna Gosławska, Aleksandra Romanowska, Katarzyna Szymczak

Warsztaty poetycko - muzyczne, przeprowadzone w ramach festiwalu DRZEWO, miały na celu zwrócenie uwagi dzieci na podobieństwa między życiem człowieka a życiem drzewa i następującymi po sobie porami roku.
Twórczość dzieci zainspirowana została analizą ilustracji przedstawiających drzewo w różnych porach roku i baśnią H. Ch. Andersena pt.:"Choinka". Uczestnicy układali "rozcięte" wiersze, a później pisali własne utwory. Do powstałych wierszy samodzielnie komponowali muzykę z uwzględnieniem odpowiedniego nastroju, tempa i rytmu. Efektem warsztatów są nagrania piosenek i krótkie utwory poetyckie.
Dzieci po zakończeniu warsztatów bez trudu umiały wskazać podobieństwo życia ludzkiego do przemian zachodzących w przyrodzie.

Piknik w lesie
17 kwietnia 2002 - uczniowie kl.II SP 35 w Łodzi
Elżbieta Grodzka, Marta Szałańska, Lidia Aparta

Zaprosiłyśmy dzieci na piknik do lasu. Zajęcia składały się z trzech etapów. W pierwszym uczniowie przypomnieli sobie budowę drzewa. Trafnie rozpoznawali liście i gałązki, podawali przykłady różnych gatunków drzew. Na zakończenie wspólnie zbudowali z kartonu model drzewa i powiesili na nim kolorowe liście. W drugiej części, dzieci pod kontrolą nauczyciela przygotowały specjalne farby. Wprowadzona została nowa technika plastyczna - malowania dłonią. Dzieci na kartonie malowały las dłonią. Wspólne dzieło rozwijało umiejętność pracy w grupie. Ostatnim etapem było zaproszenie uczestników na piknik do "ich" lasu. W czasie słodkiego poczęstunku omówiłyśmy zasady właściwego zachowania się w lesie.
Celem warsztatu było kształtowanie twórczej wyobraźni małego dziecka i rozwijanie wrażliwości na piękno przyrody. W czasie zajęć dzieci były bardzo aktywne i zainteresowane swoją pracą. Ich zaangażowanie i radość z jaką tworzyły, dały nam wiele satysfakcji.