Temat:
Wzmocnienie mięśni posturalnych odpowiedzialnych za postawę ciała i dynamikę
kręgosłupa.
Cele główne:
Ø usuwanie przykurczów mięśni
piersiowych, biodrowo – lędźwiowych, oraz ograniczeń ruchomości w stawach,
Ø wzmacnianie mm. brzucha,
pośladkowych i grzbietu odcinka Th.
Umiejętności:
Ø mobilizowanie i wzmacnianie
mięśni umożliwiających przyjęcie prawidłowej postawy ciała podczas ćwiczeń
elongacyjnych.
Wiadomości:
Ø zasady obowiązujące w trakcie
odrabiania zadań domowych.
Cele wychowawcze:
Ø korygowanie ustawienia ciała
w ustawieniu osiowym w pionie,
Ø wdrożenie do nawyku
prawidłowej postawy.
Miejsce zajęć – sala gimnastyczna.
Czas trwania zajęć – 45 minut.
Liczba ćwiczących – 12.
Wiek – 9 – 10 lat.
Przybory i przyrządy – kocyki, sześć małych ściereczek, piłki lekarskie,
piłeczki
do
tenisa stołowego, piłka siatkowa, szarfy, hula – hop, woreczki, lustro,
dwie ławeczki.
Rodzaje zadań |
Opis ćwiczenia lub zabawy |
Czas lub l. powt. |
Uwagi organizacyjno -
metodyczne |
1 |
2 |
3 |
4 |
Część wstępna – 6
‘ |
|||
Czynności organizacyjno -
porządkowe |
Zbiórka,
przywitanie, sprawdzenie listy, podanie celu zajęć i przygotowanie grupy do
zajęć |
2 ‘ |
Ćwiczący ustawieni w
luźnej gromadce |
Zabawa
ożywiająca |
„Berek
zaczarowany z możliwością odczarowania”. Zabawa rozpoczyna się na sygnał
prowadzącego. Uczestnicy zabawy będą poruszać się: biegając we wspięciu na
palcach, na czworakach i w podporze tyłem z ugiętymi nogami.
Zadanie „berków” polega na dotknięciu ręką pozostałych uczestników zabawy.
Dotknięte dziecko musi przyjąć określoną wcześniej pozycję np. położyć się na
brzuchu z rękoma w pozycji „skrzydełek”, lub usiąść w siadzie skrzyżnym z
rękoma w pozycji „świecznika”. Odczarowanie polega na tym, że odczarowujący
musi położyć się lub usiąść naprzeciwko osoby zaczarowanej, dokładnie w
takiej samej pozycji i np. mrugnąć do niego 5x powiekami, lub kiwnąć 3x
głową. |
3 ‘ |
Ćwiczący ustawieni w
luźnej gromadce znajdują się na wyznaczonym liniami terenie. Prowadzący
wyznacza 1 – 2 berków, których oznacza szarfami i przed rozpoczęciem
zabawy ustala sposób poruszania się. Wykonywane
elementy zabawy odciążają kręgosłup od ucisku osiowego, wzmacniają m. prosty
kręgosłupa odcinka Th, mm. karku i mm. ściągające łopatki |
Ćwiczenia
oddechowe, wyrównujące oddech |
Marsz ze wznosem RR
przodem w górę – wdech, opust RR bokiem w dół – wydech. „Liczenie
wron”. Ćwiczący na sygnał prowadzącego wykonują głęboki wdech, a następnie
wydech, podczas którego wyliczają: pierwsza wrona bez ogona, druga wrona
bez ogona, trzecia wrona bez ogona ...itd. Wygrywa uczeń który na jednym
wydechu wyliczy najwięcej wron. |
0,5 ‘ 0,5 ‘ |
W
leżeniu na plecach, łopatki ściągnięte, RR na brzuchu. |
Część główna – 35 ‘ |
|||
Rozciąganie mm.
piersiowych. Rozciąganie
mm. piersiowych, redresja kifozy piersiowej, wzmacnianie mm. brzucha. Wzmacnianie mm.
ściągających łopatki. Rozciąganie
mm. piersiowych, wzmacnianie mm. ściągających łopatki. Wzmacnianie mm. prostownika grzbietu i mm.
karku, rozciąganie mm. piersiowych, wzmacnianie mm. ściągających łopatki,
wzmacnianie mm. pośladkowych i kulszowo – goleniowych. Rozciąganie
mm. piersiowych, m. biodrowo – lędźwiowego i prostego uda nogi
wykonującej wymach, wzmacnianie mm. prostownika grzbietu odcinka piersiowego,
mm. karku, mm. pośladkowych i kulszowo – goleniowych. Ćwiczenie oddechowe wolne – wzmacniające
mm. oddechowe i rozciągające mm. piersiowe. Zabawa wdrażająca do nawyku prawidłowej
postawy. Wzmacnianie mm. pośladkowych, ustawienie
miednicy. Rotacja kręgosłupa i
ustawienie miednicy. Ćwiczenie
równoważne, wdrażające do nawyku prawidłowej postawy. Wzmacnianie mm. stóp. Wzmacnianie mm. stóp. Ćwiczenie oddechowe. |
Ćwiczenia indywidualne 1) PW – siad klęczny przodem do
drabinki w odległości ok. 0,5 m.
od niej. RR wyciągnięte w górę
trzymają możliwie najwyższy
szczebel.
Ruch – opad w dół klatki
piersiowej – wytrzymać, rozluźnić
mm. piersiowe. 2) PW – siad prosty tyłem do
drabinki, biodra przy drabince,
ręce w pozycji „skrzydełek”
trzymają szczebel drabinki na
wysokości potylicy. Za plecami,
na wysokości łopatek
umieszczona piłka. Druga piłka leży
przy stopach.
Ruch – przenoszenie
wyprostowanych i złączonych
nóg nad piłką. 3) PW – leżenie przodem na
kocyku na dwóch złączonych
bokami ławeczkach. Nogi
wyprostowane i złączone, głowa
uniesiona niskonad ławeczkami,
wyciągnięta w
przód, wzrok skierowany w dół.
Ręce w pozycji „skrzydełek”.
Ruch – ślizg na kocyku po
ławeczkach w przód (w trzech
fazach); 1 - chwyt dłońmi za
brzegi ławeczek przed głową, 2 –
pociągnięciem rąk ślizg w przód
do wyprostu rąk, 3 –
przeniesienie
rąk do pozycji „skrzydełek”
i zaakcentowanie ściągnięcia
łopatek. 4) PW – leżenie tyłem na kocyku na dwóch
złączonych bokami ławeczkach.
Nogi ugięte w stawie
kolanowym pod kątem 90 stopni. Ruch - ślizg na kocyku po ławeczkach w przód (w dwóch fazach); 1 -
chwyt dłońmi za brzegi
ławeczek przed głową – kciukami pod
listwami ławeczek, pozostałymi palcami nad listwami, - pociągnięciem rąk ślizg w przód. 5) PW – leżenie przodem, nogi
wyprostowane, złączone. Ręce
wyprostowane, wyciągnięte
w bok.
Głowa uniesiona nisko nad
podłożem, wyciągnięta w przód.
Pod brzuchem, w okolicy pępka
wałek.
Ruch – wymach rękoma w górę
z równoczesnym uniesieniem nóg
o 5 – 10 stopni nad podłoże. 6) PW – leżenie przodem, nogi
wyprostowane, złączone, stopy pod pierwszym szczeblem drabinki. Palce dłoni splecione, oparte na potylicy, łokcie uniesione. Głowa uniesiona nisko nad podłożem, wyciągnięta w przód. Pod brzuchem, w okolicy pępka wałek.
Ruch – spychanie rękoma od góry, głowy w dół, głowa stawia opór. Jednoczesne uniesienie kolan nad podłoże tak, aby stopy naciskały na pierwszy szczebel drabinki. 7) PW – klęk podparty, dłonie
skierowane palcami do środka,
jedna noga wyprostowana
w stawie kolanowym.
Ruch – wymach wyprostowaną
nogą w górę, z jednoczesnym
ugięciem rąk w stawach
łokciowych i przejściem do
pozycji średniej Klappa. 8) PW – pozycja średnia Klappa.
Jedna noga wyprostowana.
Ruch – równoczesny wymach
nogi wyprostowanej w górę
i przeciwnej ręki w bok. 9) PW – siad ugięty, ręce oparte na
podłodze z tyłu z dłońmi
zwróconymi w stronę pleców. Ruch – unoszenie bioder do linii
łączącej barki i kolana. 10)PW – stanie tyłem do ściany,
ręce w pozycji „skrzydełek”. Za
plecami na wysokości łopatek
umieszczona piłka.
Ruch – ugięcia i wyprosty nóg
z przyciskaniem piłki do ściany.
11) PW – pozycja średnia
Klappa.
Przed głową, na podłodze
piłeczka do tenisa stołowego.
Ruch – wdech nosem,
a następnie silne dmuchnięcie
w piłeczkę, tak aby potoczyła się
jak najdalej. 12) Zabawa – „Pędzące
samochody”. Dzieci trzymają
przed sobą koła hula – hop. Na
sygnał prowadzącego
samochody pędzą w dowolnych
kierunkach po wyznaczonym
bezpiecznie liniami terenie. Na
sygnał „Stop” – wszyscy się
szybko zatrzymują i wykonują
siad skrzyżny skorygowany
w środku swojego hula – hop. Kto
wykona zadanie jako ostatni,
odpada z zabawy. Kolejno
powtarzamy, aż do wyłonienia
zwycięzcy. 13) Obracanie hula – hop poprzez
ruchy bioder. 14) PW – ręce oparte o brzegi
ławeczki. KKD złączone po
jednej stronie ławeczki.
Ruch - wzdłuż ławeczki
gimnastycznej przeskoki
obunóż. Pomiędzy kolanami -
krążek. 15) Marsz po ławce z krążkiem na
głowie, po trzech krokach wypad na jedną nogę z lekkim
przyklęknięciem. RR wyciągnięte w bok. Klatka
piersiowa uwypuklona, łopatki
ściągnięte, głowa i szyja
wyprostowane. 16) Zabawa „Pająk i muchy”. Dzieci
biegają swobodnie po
wyznaczonym terenie we wspięciu na palcach. Wyznaczone dziecko, które jest „pająkiem” stoi z boku. Na hasło: „pająk idzie”, dzieci przyjmują pozycję w podporze tyłem z ugiętymi kolanami i wysoko uniesionymi piętami. Kto się poruszy, lub przyjmie nieprawidłowa postawę odpada z zabawy i wykonuje polecone zadanie dodatkowe np. 5 przysiadów. Zwycięża uczeń, który pozostanie najdłużej w zabawie. 17) Zabawa „Walka o
ściereczkę”. Dzieci siedzą w dwójkach naprzeciwko siebie w siadzie ugiętym, palce stóp uniesione, pięty oparte o podłoże. Pomiędzy nimi leży rozłożona ściereczka. Na sygnał prowadzącego dzieci jak najszybciej zwijają palcami stóp ściereczkę starając się zabrać ją współćwiczącemu. Punkt zdobywa uczeń, który odbierze ściereczkę koledze. 18) PW – dwaj ćwiczący w
siadzie ugiętym, plecami do siebie, RR wyprostowane na dole podane partnerowi. Ruch – podnoszenie wyprostowanych RR w
górę – wdech, opust RR bokiem – wydech. |
1’ 1 ‘ Każdy X6 X6 X12 X12 X15 X15 X10 1 ‘ 1 ‘ 3 ‘ 1 ‘ x5, przez całą dł.
ławeczki x5, przez całą dł. ławeczki 3 ‘ 2 ‘ X10 |
Zmieniając
ułożenie rąk (w przód, w skos) można oddziaływać na różne aktony mm.
piersiowych wielkich. W
czasie ćwiczenia biodra powinny przylegać do drabinki. W
czasie ćwiczenia klatka piersiowa powinna przylegać do kocyka. Aby nie wywoływać pracy mm. piersiowych
ćwiczenia nie powinno się wykonywać na jednej ławeczce. W czasie
wykonywania ćwiczenia klatka piersiowa powinna przylegać do podłoża, a łokcie
powinny być uniesione jak najwyżej. W czasie
wykonywania ćwiczenia klatka piersiowa powinna przylegać do podłoża, a łokcie
powinny być uniesione jak najwyżej. W czasie
wykonywania ćwiczenia klatka piersiowa powinna przylegać do podłoża, a łokcie
powinny być uniesione jak najwyżej. Wymach
ręki w bok nie powinien powodować rotacji tułowia. W
czasie ćwiczenia klatka piersiowa powinna być uwypuklona, łopatki ściągnięte,
a głowa ustawiona w przedłużeniu tułowia. W
czasie ćwiczenia należy utrzymywać pozycję skorygowaną. Klatka
piersiowa powinna być blisko podłogi, głowa w przedłużeniu kręgosłupa. Ważne,
żeby koła były blisko klatki piersiowej i dzieci trzymały ściągnięte łopatki. . Należy
zwrócić uwagę, aby odbicie i lądowanie odbywało się na palcach. Stopę
należy stawiać zaczynając od pięty, później palce W
czasie kiedy „pająk idzie”, należy zwrócić uwagę na ściągnięcie łopatek,
ustawienie głowy w przedłużeniu tułowia, napięcie mm. pośladkowych. Podczas
zabawy nie wolno odrywać pięt od podłoża. Klatka
piersiowa uwypuklona, łopatki ściągnięte, głowa prosto i wyciągnięta w górę. . |
Część końcowa – 4 ‘
|
|||
Zabawa uspokajająca
i wdrażająca nawyki prawidłowej postawy. Podsumowanie
zajęć |
19) „Wesoły i smutny
człowiek”. Dzieci w rozsypce chodzą po sali. Prowadzący mówi: „chodzicie jak smutni ludzie”, dzieci opuszczają głowy, zaokrąglają plecy, uginają nogi. Na sygnał: „chodzicie jak wesoły człowiek”, dzieci prostują się, podnoszą głowy, ściągają łopatki, wciągają brzuch, korygują postawę i uśmiechają się. 20) Zbiórka, podsumowanie
zajęć, wyróżnienie i pochwalenie dzieci, pożegnanie. Uprzątnięcie przyborów i opuszczenie sali.
|
2 ‘ 2 ‘ |
Należy
tak prowadzić zabawę, aby dzieci częściej i dłużej były „wesołymi ludźmi”. Dzieci
ustawione w szeregu w postawie skorygowanej |