Temat: Wzmocnienie mięśni posturalnych odpowiedzialnych za postawę ciała i dynamikę kręgosłupa.

 

           Cele główne:

 

Ø      usuwanie przykurczów mięśni piersiowych, biodrowo – lędźwiowych, oraz ograniczeń ruchomości w stawach,

Ø      wzmacnianie mm. brzucha, pośladkowych i grzbietu odcinka Th.

 

          Umiejętności:

 

Ø      mobilizowanie i wzmacnianie mięśni umożliwiających przyjęcie prawidłowej postawy ciała podczas ćwiczeń elongacyjnych.

 

          Wiadomości:

 

Ø      zasady obowiązujące w trakcie odrabiania zadań domowych.

 

          Cele wychowawcze:

 

Ø      korygowanie ustawienia ciała w ustawieniu osiowym w pionie,

Ø      wdrożenie do nawyku prawidłowej postawy.

 

          Miejsce zajęć – sala gimnastyczna.

          Czas trwania zajęć – 45 minut.

          Liczba ćwiczących – 12.

          Wiek – 9 – 10 lat.

          Przybory i przyrządy – kocyki, sześć małych ściereczek, piłki lekarskie, piłeczki

          do tenisa stołowego, piłka siatkowa, szarfy, hula – hop, woreczki, lustro,

          dwie ławeczki.

 

 

 

 

Rodzaje zadań

Opis ćwiczenia lub zabawy

Czas lub

l. powt.

Uwagi organizacyjno - metodyczne

1

2

3

4

Część wstępna  6 ‘

Czynności

organizacyjno - porządkowe 

Zbiórka, przywitanie, sprawdzenie listy, podanie celu zajęć i przygotowanie grupy do zajęć

 

2 ‘

Ćwiczący ustawieni w luźnej gromadce

Zabawa ożywiająca

„Berek zaczarowany z możliwością odczarowania”. Zabawa rozpoczyna się na sygnał prowadzącego. Uczestnicy zabawy będą poruszać się: biegając we wspięciu na palcach, na czworakach

 i w podporze tyłem z ugiętymi nogami. Zadanie „berków” polega na dotknięciu ręką pozostałych uczestników zabawy. Dotknięte dziecko musi przyjąć określoną wcześniej pozycję np. położyć się na brzuchu z rękoma w pozycji „skrzydełek”, lub usiąść w siadzie skrzyżnym z rękoma w pozycji „świecznika”. Odczarowanie polega na tym, że odczarowujący musi położyć się lub usiąść naprzeciwko osoby zaczarowanej, dokładnie w takiej samej pozycji i np. mrugnąć do niego 5x powiekami, lub kiwnąć 3x głową.

3 ‘

Ćwiczący ustawieni w luźnej gromadce znajdują się na wyznaczonym liniami terenie. Prowadzący wyznacza 1 – 2 berków, których oznacza szarfami i przed rozpoczęciem zabawy ustala sposób poruszania się.

Wykonywane elementy zabawy odciążają kręgosłup od ucisku osiowego, wzmacniają m. prosty kręgosłupa odcinka Th, mm. karku i mm. ściągające łopatki

Ćwiczenia oddechowe, wyrównujące oddech

Marsz ze wznosem RR przodem w górę – wdech, opust RR bokiem w dół – wydech.

„Liczenie wron”. Ćwiczący na sygnał prowadzącego wykonują głęboki wdech, a następnie wydech, podczas którego wyliczają: pierwsza wrona bez ogona, druga wrona bez ogona, trzecia wrona bez ogona ...itd. Wygrywa uczeń który na jednym wydechu wyliczy najwięcej wron.

0,5 ‘

 

 

0,5 ‘

 

 

 

W leżeniu na plecach, łopatki ściągnięte, RR na brzuchu.

Część główna35 ‘

 

Rozciąganie mm. piersiowych.

 

 

 

 

 

Rozciąganie mm. piersiowych, redresja kifozy piersiowej, wzmacnianie mm. brzucha.

 

 

 

 

Wzmacnianie mm. ściągających łopatki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozciąganie mm. piersiowych, wzmacnianie mm. ściągających łopatki.

 

 

 

 

 

 

Wzmacnianie mm. prostownika grzbietu i mm. karku, rozciąganie mm. piersiowych, wzmacnianie mm. ściągających łopatki, wzmacnianie mm. pośladkowych i kulszowo – goleniowych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozciąganie mm. piersiowych, m. biodrowo – lędźwiowego i prostego uda nogi wykonującej wymach, wzmacnianie mm. prostownika grzbietu odcinka piersiowego, mm. karku, mm. pośladkowych

i kulszowo – goleniowych.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenie oddechowe wolne – wzmacniające mm. oddechowe i rozciągające mm. piersiowe.

Zabawa wdrażająca do nawyku prawidłowej postawy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wzmacnianie mm. pośladkowych, ustawienie miednicy.

Rotacja kręgosłupa i ustawienie miednicy.

 

 

 

Ćwiczenie równoważne, wdrażające do nawyku prawidłowej

postawy.

 

 

Wzmacnianie mm. stóp.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wzmacnianie mm. stóp.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenie oddechowe.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenia indywidualne

1) PW – siad klęczny przodem do

    drabinki w odległości ok. 0,5 m.

    od niej. RR wyciągnięte w górę

    trzymają możliwie najwyższy

    szczebel.

    Ruch – opad w dół klatki

    piersiowej – wytrzymać, rozluźnić

    mm. piersiowe.

2) PW – siad prosty tyłem do

    drabinki, biodra przy drabince,

    ręce w pozycji „skrzydełek”

    trzymają szczebel drabinki na

    wysokości potylicy. Za plecami,

    na wysokości łopatek

    umieszczona piłka. Druga piłka

    leży przy stopach.

    Ruch – przenoszenie

    wyprostowanych i złączonych

    nóg nad piłką.

3) PW – leżenie przodem na

    kocyku na dwóch złączonych

    bokami ławeczkach. Nogi

    wyprostowane i złączone, głowa

    uniesiona niskonad ławeczkami,

    wyciągnięta w

    przód, wzrok skierowany w dół.

    Ręce w pozycji „skrzydełek”.

    Ruch – ślizg na kocyku po

    ławeczkach w przód (w trzech

    fazach); 1 - chwyt dłońmi za

    brzegi ławeczek przed głową, 2 –

    pociągnięciem rąk ślizg w przód

    do wyprostu rąk, 3 –

    przeniesienie

    rąk do pozycji „skrzydełek”

     i zaakcentowanie ściągnięcia

    łopatek.

4) PW – leżenie tyłem na kocyku na

    dwóch złączonych bokami

    ławeczkach. Nogi ugięte w

    stawie kolanowym pod kątem 90

    stopni.

    Ruch - ślizg na kocyku po

    ławeczkach w przód (w dwóch

    fazach); 1 - chwyt dłońmi za

    brzegi ławeczek przed głową –

    kciukami pod listwami ławeczek,

    pozostałymi palcami nad

    listwami, -  pociągnięciem rąk

    ślizg w przód.

5) PW – leżenie przodem, nogi

    wyprostowane, złączone. Ręce

    wyprostowane, wyciągnięte

    w bok.

    Głowa uniesiona nisko nad

    podłożem, wyciągnięta w przód.

    Pod brzuchem, w okolicy pępka

    wałek.

    Ruch – wymach rękoma w górę

    z równoczesnym uniesieniem nóg

    o 5 – 10 stopni nad podłoże.

6) PW – leżenie przodem, nogi

    wyprostowane, złączone, stopy

    pod pierwszym szczeblem

    drabinki. Palce dłoni splecione,

    oparte na potylicy, łokcie

    uniesione. Głowa uniesiona nisko

    nad podłożem, wyciągnięta w

    przód. Pod brzuchem, w okolicy

    pępka wałek.

    Ruch – spychanie rękoma od

    góry, głowy w dół, głowa stawia

    opór. Jednoczesne uniesienie

    kolan nad podłoże tak, aby stopy

    naciskały na pierwszy szczebel

    drabinki.

7) PW – klęk podparty, dłonie

    skierowane palcami do środka,

    jedna noga wyprostowana

    w stawie kolanowym.

    Ruch – wymach wyprostowaną

    nogą w górę, z jednoczesnym

    ugięciem rąk w stawach

    łokciowych i przejściem do

    pozycji średniej Klappa.

8) PW – pozycja średnia Klappa.

    Jedna noga wyprostowana.    

    Ruch – równoczesny wymach

    nogi wyprostowanej w górę

    i przeciwnej ręki w bok.

9) PW – siad ugięty, ręce oparte na

    podłodze z tyłu z dłońmi

    zwróconymi w stronę pleców.

    Ruch – unoszenie bioder do linii

    łączącej barki i kolana.

 

 

 

10)PW – stanie tyłem do ściany,

    ręce w pozycji „skrzydełek”. Za

    plecami na wysokości łopatek

    umieszczona piłka.

    Ruch – ugięcia i wyprosty nóg

    z przyciskaniem piłki do ściany.   

11) PW – pozycja średnia Klappa.

     Przed głową, na podłodze

     piłeczka do tenisa stołowego.

     Ruch – wdech nosem,

     a następnie silne dmuchnięcie

     w piłeczkę, tak aby potoczyła się

     jak najdalej.

 

 

12) Zabawa – „Pędzące

     samochody”. Dzieci trzymają

     przed sobą koła hula – hop. Na

     sygnał prowadzącego

     samochody pędzą w dowolnych

     kierunkach po wyznaczonym

     bezpiecznie liniami terenie. Na

     sygnał „Stop” – wszyscy się

     szybko zatrzymują i wykonują

     siad skrzyżny skorygowany

     w środku swojego hula – hop. Kto

     wykona zadanie jako ostatni,

     odpada z zabawy. Kolejno

     powtarzamy, aż do wyłonienia

     zwycięzcy.

13) Obracanie hula – hop poprzez

     ruchy bioder.

 

 

 

14) PW – ręce oparte o brzegi

     ławeczki. KKD złączone po

     jednej stronie ławeczki.

     Ruch - wzdłuż ławeczki

     gimnastycznej przeskoki

     obunóż. Pomiędzy kolanami -

     krążek.

15) Marsz po ławce z krążkiem na

     głowie, po  trzech krokach

     wypad na jedną nogę z lekkim

     przyklęknięciem. RR

     wyciągnięte w bok. Klatka

     piersiowa uwypuklona, łopatki

     ściągnięte, głowa i szyja

     wyprostowane.

16) Zabawa „Pająk i muchy”. Dzieci

     biegają swobodnie po

     wyznaczonym terenie we

     wspięciu na palcach.

     Wyznaczone dziecko, które jest

    „pająkiem” stoi z boku. Na hasło:

    „pająk idzie”, dzieci przyjmują

     pozycję w podporze tyłem

     z ugiętymi kolanami i wysoko

     uniesionymi piętami. Kto się

     poruszy, lub przyjmie

     nieprawidłowa postawę odpada

     z zabawy i wykonuje polecone

     zadanie dodatkowe np. 5

     przysiadów. Zwycięża uczeń,

     który pozostanie najdłużej w

     zabawie.

 

 

17) Zabawa „Walka o ściereczkę”.

     Dzieci siedzą w dwójkach

     naprzeciwko siebie w siadzie

     ugiętym, palce stóp uniesione,

     pięty oparte o podłoże.

     Pomiędzy nimi leży rozłożona

     ściereczka. Na sygnał

     prowadzącego dzieci jak

     najszybciej zwijają palcami stóp

     ściereczkę starając się zabrać ją

     współćwiczącemu. Punkt

     zdobywa uczeń, który odbierze

     ściereczkę koledze.

18) PW – dwaj ćwiczący w siadzie

      ugiętym, plecami do siebie, RR

      wyprostowane na dole podane

      partnerowi.

      Ruch – podnoszenie

      wyprostowanych RR w górę –

      wdech, opust RR bokiem –

      wydech.

 

 

 

 

 

     1’

 

 

 

 

 

 

 

1 ‘

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Każdy

 

 

X6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

X6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

X12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

X12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

X15

 

 

 

 

 

 

 

 

X15

 

 

 

 

X10

 

 

 

 

 

 

 

 

1 ‘

 

 

 

 

1 ‘

 

 

 

 

 

 

 

 

3 ‘

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 ‘

 

 

      

 

 

x5, przez całą dł. ławeczki

 

 

 

 

x5,

przez całą dł. ławeczki

 

 

 

 

 

3 ‘ 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 ‘

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

X10

 

 

 

 

 

 

 

 

Zmieniając ułożenie rąk (w przód, w skos) można oddziaływać na różne aktony mm. piersiowych wielkich.

 

W czasie ćwiczenia biodra powinny przylegać do drabinki.

 

 

 

 

 

 

 

W czasie ćwiczenia klatka piersiowa powinna przylegać do kocyka.

Aby nie wywoływać pracy mm. piersiowych ćwiczenia nie powinno się wykonywać na jednej ławeczce.

 

 

 

 

 

 

 

W czasie wykonywania ćwiczenia klatka piersiowa powinna przylegać do podłoża, a łokcie powinny być uniesione jak najwyżej.

 

 

 

 

 

W czasie wykonywania ćwiczenia klatka piersiowa powinna przylegać do podłoża, a łokcie powinny być uniesione jak najwyżej.

 

 

W czasie wykonywania ćwiczenia klatka piersiowa powinna przylegać do podłoża, a łokcie powinny być uniesione jak najwyżej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wymach ręki w bok nie powinien powodować rotacji tułowia.

 

W czasie ćwiczenia klatka piersiowa powinna być uwypuklona, łopatki

ściągnięte, a głowa ustawiona w przedłużeniu tułowia.

W czasie ćwiczenia należy utrzymywać pozycję skorygowaną.

 

 

Klatka piersiowa powinna być blisko podłogi, głowa w przedłużeniu kręgosłupa.

 

 

 

 

Ważne, żeby koła były blisko klatki piersiowej i dzieci trzymały ściągnięte łopatki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

Należy zwrócić uwagę, aby odbicie i lądowanie odbywało się na palcach.

 

 

 

Stopę należy stawiać zaczynając od pięty, później palce

 

 

 

 

 

 

W czasie kiedy „pająk idzie”, należy zwrócić uwagę na ściągnięcie łopatek, ustawienie głowy w przedłużeniu tułowia, napięcie mm. pośladkowych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podczas zabawy nie wolno odrywać pięt od podłoża.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klatka piersiowa uwypuklona, łopatki ściągnięte, głowa prosto i wyciągnięta w górę.

 

 

 

 

 

 

.

Część końcowa – 4 ‘

Zabawa uspokajająca i wdrażająca nawyki prawidłowej postawy.

 

 

 

 

 

 

Podsumowanie zajęć

19) „Wesoły i smutny człowiek”.

      Dzieci w rozsypce chodzą po

      sali. Prowadzący mówi:

      „chodzicie jak smutni ludzie”,

      dzieci opuszczają głowy,

      zaokrąglają plecy, uginają nogi.

      Na sygnał: „chodzicie jak

      wesoły człowiek”, dzieci

      prostują się, podnoszą głowy,

      ściągają łopatki, wciągają

      brzuch, korygują postawę

      i uśmiechają się.

20) Zbiórka, podsumowanie zajęć,

      wyróżnienie i pochwalenie

      dzieci, pożegnanie.

      Uprzątnięcie przyborów

      i opuszczenie sali. 

2 ‘

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 ‘

Należy tak prowadzić zabawę, aby dzieci częściej i dłużej były „wesołymi ludźmi”.

 

 

 

 

 

 

 

 

Dzieci ustawione w szeregu w postawie skorygowanej